Cauta
Inapoi la toate articolele

Tot ceea ce trebuie sa stii despre constipatie

Tot ceea ce trebuie sa stii despre constipatie

 

Ce este constipația?

Constipația este procesul care apare atunci când mișcările intestinului devin mai puțin frecvente sau chiar mai dificile și se manifestă în general prin rărirea sau evacuarea dificilă a scaunelor și implicit o evacuare incompletă după defecație. Un tranzit intestinal variază foarte mult, iar durata lui depinde de la o persoană la alta deoarece sunt persoane care au scaun o dată sau de două ori pe săptămână, în timp ce altele au scaunul de 2-3 ori pe zi. Frecvența scaunelor va scădea pe măsură ce înaintăm în vârstă. Cu alte cuvinte, constipația reprezintă un tranzit de mai puțin de 3 scaune pe săptămână.

 

Din ce motive apare constipația?

Constipația apare de cele mai multe ori atunci când colonul absoarbe mai multă apă din alimentele care au fost digerate sau atunci când alimentele consumate se mișcă mult prea încet prin colon. Această stare poate apărea atât la femei, cât și la bărbați, la copii, dar și la persoanele vârstnice, astfel încât, constipația apare indiferent de vârstă.

Numeroase cauze pot duce la constipaţie, însă deshidratarea, schimbări ale stilului de viață sau chiar cancerul sunt cauze extrem de frecvente. Totodată, această stare își face apariția și în momentul unei diete inadecvate, în caz de hemoroizi sau de sarcină.

Se întâmplă că starea de constipație să fie de scurtă durată, așa cum se întâmplă în cazul în care apare senzaţia de defecație, însă scaunul întârzie. De cealaltă parte, există și constipația de lungă durată, iar aceasta își face apariția atunci când dieta este extrem de săracă în fibre sau lichide.

 

Care sunt cauzele apariției constipației?

Constipația are componente dietetice, psihologice, fizice, emoționale și hormonale, iar combinația acestora vă fi diferită pentru fiecare persoană. Iată câteva dintre cele mai frecvente cauze:

-          Nu se consumă suficiente fibre

Fibrele alimentare sunt în cea mai mare parte indigestibile, ceea ce înseamnă că, pe măsură ce se deplasează prin tractul digestiv, se împinge și restul hranei. Fibrele au tendința de a absorbi apa, ajutându-vă să vă mențineți scaunele moi și frecvente.

O dietă tipică, ce este bogată în alimente prelucrate și cu conținut redus de fructe și legume, tinde să aibă un nivel foarte scăzut de fibre, ceea ce ar putea însemna un număr mai mare de cazuri de constipație. Studiile au arătat totuși că fibrele nu pot fi utile în tratarea constipației, ci mai degrabă în prevenirea acesteia . Cerealele integrale, ovăzul și lămâia sunt unele dintre cele mai bune surse de fibre.

-          Anumite medicamente

Constipația este un efect secundar comun al unui număr de medicamente prescrise, inclusiv antibiotice, antidepresive, diuretice, medicamente pentru presiunea sângelui și unele antiacide (care conțin calciu și aluminiu). În cazul în care nu sunteți sigur de efectele secundare ale pastilelor la care le administrați, consultați medicul general.

-          Stresul

Studiile privind constipația la adulți au confirmat că factorii psihologici pot juca un rol important. Știm că intestinul și creierul sunt foarte strâns legate, iar impactul stresului și al problemelor nerezolvate pot afecta obiceiurile noastre de toaletă (poate că ați experimentat acest lucru, de exemplu, înainte de un examen sau un interviu de angajare, cu acea urgență bruscă de a merge la toaletă).

-          Modificări hormonale

Femeile își pot schimba tractul intestinal, în funcție de ciclul menstrual. Acest lucru se datorează în mare măsură fluctuațiilor hormonilor de estrogen și progesteron, care pot provoca tranzitul intestinal. Sarcina produce, de asemenea, modificări hormonale care pot face o femeie mai susceptibilă la constipație.

-          Lipsa mișcării

Exerciţiile regulate sunt necesare pentru a promova contracţiile normale ale intestinului, iar adoptarea unui stil de viaţă foarte sedentar poate duce la constipaţie cronică. Acest lucru este deosebit de comun la vârstnici, atunci când mobilitatea poate fi restricționată.

-          Deshidratarea

Dacă sunteți deshidratat , corpul dvs. va încerca să compenseze lipsa de apă absorbind-o din cât mai multe surse posibil, iar scaunele sunt prima țintă. Acest lucru poate face fecalele uscate și dificil de trecut. Apa este, de asemenea, esențială pentru a menține lucrurile în mișcare prin intestin, iar în cazul în care este în cantități mici, mobilitatea intestinului poate încetini.

-          Sarcina

Sarcina produce schimbări hormonale care pot face o femeie mai susceptibilă la constipație. De asemenea, uterul poate comprima intestinul, încetinind trecerea alimentelor.

-          Îmbătrânirea

Pe măsură ce o persoană devine mai în vârstă, metabolismul încetinește, ducând la o activitate mai puțin intestinală. Muşchii din tractul digestiv nu mai funcționează la fel de bine ca în mod normal.

-          Modificări ale stilului de viață

Când o persoană călătorește, se schimbă rutina obișnuită. Acest lucru poate afecta sistemul digestiv, care uneori duce la constipație. Mesele sunt consumate în momente diferite, sau o persoană ar putea să meargă în pat, să se ridice și să meargă la toaletă în momente diferite. Toate aceste schimbări pot ridica riscul de constipație.

-          Nu se merge la toaletă atunci când este necesar

În cazul în care ignorați nevoia de a avea o mișcare intestinală, îndemnul poate dispărea treptat, până când nu veți mai simți nevoia de a merge. Cu cât este mai întârziată activitatea intestinală, cu atât mai greu va deveni scaunul.

 

Care sunt simptomele constipației?

-          Dureri abdominale sau crampe;

-          Modificarea frecvenței în ceea ce privește defecația;

-          Balonare;

-          Gaze, indigestie sau flatulență;

-          Incontinenţă fecală;

-          Vărsături sau greață;

-          Arsuri;

-          Dureri rectale;

-          Mai puțin de 3 scaune pe săptămână;

-          Senzație de blocaj în rect, care împiedică mișcările intestinului.

 

În majoritatea cazurilor, constipația se rezolvă fără tratament său risc pentru sănătate.

Tratamentul constipaţiei recurente poate include modificări ale stilului de viaţă, cum ar fi exercitarea mai multor exerciţii fizice, consumul de fibre şi consumul de apă.

De obicei, laxativele vor trata cu succes cele mai multe cazuri de constipație, dar ar trebui folosite cu grijă și numai atunci când este necesar. În cazuri mai dificile, persoană poate avea nevoie de un medicament pe bază de prescripție medicală.

Constipația poate fi tratată sau prevenită printr-un regim alimentar sănătos, dar și un stil de viață activ și sănătos. În cazul în care constipația persistă pentru o perioadă mai mare de timp, atunci este esențial să vă adresați medicului. De asemenea, se pot administra și laxative, care vor trata de cele mai multe ori cu succes constipația, însă acestea trebuie folosite doar când este necesar și administrate cu grijă.

Grani di lunga vita este un laxativ eficient, pe bază de plante. Acesta poate fi folosit atât în cazul unei constipații obișnuite, cât și în caz de constipație cronică. Acest supliment este concept din plante și se regăsește sub formă de granule. Flaconul dispune de 70-80 de granule, astfel încât, acestea se administrează 1-2 pe zi, de preferat seara, înainte de culcare și diluate în apă.

Așadar, constipația nu este o boală, ci este un simptom și o tulburare care apare indiferent de vârstă, însă cu precădere în rândul vârstnicilor. La nivelul Europei, în Germania s-au înregistrat cele mai multe persoane care suferă de constipație cronică, astfel încât, 30% din populație s-a confruntat la un moment dat cu această situație, iar în Franța 10 milioane de persoane. În SUA există 4 milioane de pacienți cu constipație cronică. Cu alte cuvinte, mai mult de 50% dintre populația din țările vestice ale Europei, dar și din America de Nord se confruntă cu o constipație cronică, acest rezultat fiind cauzat de o alimentație nesănătoasă și dezechilibrată. În Africa, de exemplu, popoarele băștinașe nu au auzit de termenul de „constipaţie” deoarece dieta acestora este una sănătoasă și bogată în vegetale, astfel încât, aceștia au mai multe scaune pe zi.

 

Comentarii
Scrie un comentariu Inchide comentariile